۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۵۹

مقام و مسئول سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با مهر:

کشاورزان پیش‌از کاشت محصولات، از وضعیت بارش‌ها مطلع باشند

کشاورزان پیش‌از کاشت محصولات، از وضعیت بارش‌ها مطلع باشند

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: با توجه به اینکه میزان بارش‌ها در پاییز امسال کم‌تر از حد نرمال خواهد بود، کشاورزان پیش‌از کاشت محصولات از وضعیت بارش‌ها اطلاع داشته باشند.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شدت گرما در تابستان امسال تاریخی بود، گفت: از ابتدای فصل تابستان امسال دمای هوا ۱.۶ دهم درجه گرم‌تر از حد نرمال بود و بیشترین نابه‌هنجاری دمایی با دمای ۲.۶ دهم درجه مربوط به مردادماه است که از میانگین مرداد ماه‌های ۳۰ سال گذشته بالاتر بوده است که نابه‌هنجاری‌های بسیاری شدیدی هم داشته است.

وی افزود: در مردادماه امسال، استان‌های یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان و تهران بیشترین میزان نابه‌‎هنجاری دمای هوا را متحمل شدند، به طور مثال دما هوا در استان یزد ۶ درجه و استان اصفهان ۵ درجه گرم‌تر از حد نرمال بوده است. به طور کلی فلات ایران، به‌ویژه فلات مرکزی در تابستان با افزایش دمای شدید دست و پنجه نرم می‌کرد.

مقام مسئول هواشناسی در ادامه افزود: همان‌طور که گفته شد، شدت گرمای ایران در تابستان امسال تاریخی بود و اکثر نقاط تحت تاثیر این افزایش دما بودند اما برخی استان‌ها از جمله اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نواحی شمالی کشور کم‌تر از سایر نقاط شدت گرما را تجربه کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به نقشه‌ها و پیش‌بینی سازمان هواشناسی، پاییز امسال نسبتاً خشک و بارش‌ها کم‌تر از حد نرمال خواهد بود؛ به عبارت دیگر امسال با پاییز خشک‌تر و گرم‌تر از نرمال را تجربه خواهیم کرد. البته شرایط جوی پاییز در هر استان متفاوت خواهد بود، به طور مثال، انتظار می‌رود در استان‌های خراسان شمالی، گلستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش‌ها بیشتر از حد نرمال بود اما در استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان، نواحی غرب و جنوب غرب میزان بارندگی کم‌تر از حد معمول باشد.

وظیفه ادامه داد: در حال حاضر پهنه‌های آبی مثل خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و بسیاری از آب‌های سراسر دنیا به استثنای بخشی از اقیانوس آرام غربی با دمای بیش از نرمال مواجه بوده و گرم‌تر از شرایط معمول هستند. برآیند این شرایط جوی موجب می‌شود که با احتمال نسبی بیشتر، انتظار تجربه پاییزی با هوای گرم‌تر و خشک‌تر نسبت به شرایط نرمال را خواهیم داشت و این شرایط تا نیمه اول زمستان آتی در کشور ادامه دار خواهد بود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در پایان گفت: برای مدیریت حوزه آب و کشاورزی باید پیش‌بینی‌های هفتگی و ماهانه همواره به‌روز رسانی شوند و به‌طور جدی مورد توجه عموم افراد باشد تا متناسب با شرایط جوی تصمیم گیری هوشمندانه‌ای شود.

کد خبر 6235776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha